27 mars 2013

En liten stjärna



Den här lille stjärnan har inte haft det så lätt det senaste dygnet. Hostan som började natten till igår fortsatte under gårdagen. Under natten var R mycket orolig och mycket stånkig i sin andning.. Klockan fem ringde jag 1177 och de sa att jag skulle åka in till barnakuten.

Så blev det och han fick inhalera luftrörsvidgande och sedan blev det väntan. Sedan fick han inhalera långtidsverkadnde och vi fick vänta. Sedan fick han dricka någon typ av flytande kortison och vi fick vänta. Sedan fick vi en behandlingsplan, utskriven medicin och R fick välja en studsboll innan vi kunde åka hem. Då var jag mör. R körde som vanligt fullt ös och verkade inte precis sjuk.

Tydligen sätter man inte status astma första gången det händer. Men eftersom L har haft mycket problem så ska vi så klart vara observanta. R var mycket bättre i sin andning när han somnade nu ikväll, men vi har medicinerat regelbundet. R har varit mycket duktig på att inhalera och jag antar att det till stor del är för att han har sett syrran "andas" många gånger.

Så, nu håller vi tummarna att natten blir lugn och att det inte blir astma utan en engångshändelse. 

2 kommentarer:

Vero sa...

Usch, känner igen det där för väl. Min "lilla" Simon (idag 16 med då 1 år) hade det så och han sköter numera om sin astma och vi har lyckats få bukt på den ganska bra. Men det var småbarnsåren som var jobbiga.
Så jag håller tummarna att det är en engångshändelse.

Önskar Dig och familjen en fin påskhelg!

Tina sa...

Men åh stackars liten! Jag hoppas verkligen att natten har varit lugn vännen så att ni alla har fått sova lite! Önskar er en glad påsk! Massor av kramar!