12 april 2013

15 minuter om dagen





Både J och jag är ganska stökiga av oss. Jag älskar egentligen att ha undanplockat och mår bra av att komma hem till ett nystädat hem. Tyvärr har jag också en förmåga att samla på mig allt för mycket grejor.. Och med mycket saker är det inte lätt att hålla ordning..

Kommer ihåg när min kära lilla vän J en period bodde med sin pojkvän i en etta. De hade det väldigt välstädat och hon sa att det blev stökigt så fort posten landade på dörrmattan.

Sedan vi skaffade Solsidan - som är något mer än 40 kvadrat, så har jag börjat förstå henne OCH har fått en brinnande iver att hålla ordning där. Allt plockas undan hela tiden av mig och jag dammsuger minst 3 gånger om dagen där. Trägolv, hundhår, ved - en smutsig kombo! Vita soffor.... Hur sjutton tänkte vi?!?

Iaf så har den här känslan att hålla ordning även spridit sig hem. Jag försöker plocka varje dag, men vi har för stort hem eller mycket saker. Tror definitivt på det sistnämnda. Men det är såå svårt att rensa bort bland barnens saker tex.

Tror att jag ska börja plocka åtminstone 15 minuter om dagen. 15 minuter är ingenting. Det är typ tre reklampauser i någon serie. Visst kommer det att ta lång tid innan jag gått igenom huset, men det är liksom inte ogreppbart att ta en låda i taget. Ikväll blir det en låda i köket!

3 kommentarer:

Jenny sa...

Usch ja för stök. Jag vill så gärna ha det iordning...men vet inte hur de ska fungera. Barnen bara släpper precis allt där de står. Tjatar och tjatar. De där lådorna du pratar om tar jag då och då...men efter en månad ser de likadana ut. Men vi löser väl detta ;)
Kram och trevlig helg!!

Faster Raggis på äventyr sa...

Vilken bra strategi att sätta delmål! Jag älskar också att ha ordning och reda och jag trivs som bäst med rena ytor utan prylar men det fungerar inte alltid :) Ha en trevlig helg! Kram,kram

Anne sa...

Det är en kanonbra metod! Vi kör den hela familjen direkt efter middagen. Alla plockar efter förmåga (harry plockar ju alltså mest FRAM saker...) i ca en kvart. Man hinner galet mycket på den kvarten. Oftast är allt undanplockat efter den där kvarten och man kan sätta igång att leka och dona (läs. plocka fram allt igen).... :D